Cumpara acum cartea Nocturne | George Banu online si te bucuri de un pret cat mai accesibil. Daca esti pasionat/a de citit, noi iti punem la dispozitie una dintre cele mai frumoase carti din categoria Biografii, memorii, jurnale ale editurii Nemira.
Editura: Nemira
Subcategorie: Biografii, memorii, jurnale
Id Produs: 215302
Descriere Cartea Nocturne | George Banu editura Nemira:
‘Noaptea e pleoapa zilei“, spunea poetul persan Omar Khayyam. Noaptea e dublul său diferit, invitaÅ£ie la aventuri inedite. Acestor experienÅ£e ‘nocturne“ le e consacrat splendidul album semnat de George Banu, care descoperă ÅŸi comentează nopÅ£ile picturii moderne, solitare ÅŸi individuale, de la C.D. Friedrich la Van Gogh, de la Paul Klee la Marc Chagall. Dar, totodată, George Banu revelează atracÅ£ia marilor regizori pentru experienÅ£a nopÅ£ii teatrale a cărei seducÅ£ie, de la Kantor ÅŸi Wilson, Chéreau ÅŸi MăniuÅ£iu, se generalizează azi. NopÅ£ile tablourilor, nopÅ£ile scenelor comunică pe fond de căutare ÅŸi rătăcire. Noaptea e un refugiu pentru învinÅŸii zilei, o consolare pentru eÅŸecuri, dar ÅŸi o împlinire pentru iubire. Noaptea e propice exceselor. Nocturne ÅŸi Spatele omului, cele două albume ale lui George Banu, se consacră dimensiunilor secrete ale omului la care privirea ÅŸi lumina acced greu. Ele reclamă efort ÅŸi dăruire. Ele sunt un test. ‘Noaptea îmi curge în vene“, scria Cioran ÅŸi sub semnul acestui destin stau rândurile ÅŸi imaginile reunite aici. ‘Grotowski, un insomniac celebru, neputând niciodată să doarmă, s-a hrănit din noapte. Mai întâi pentru a lucra, iar apoi, în perioada cercetărilor parateatrale, noaptea a constituit cadrul experienÅ£elor sale. El a creat nu numai spectacole în munÅ£i sau la malul mării, precum cele ale lui Brook sau ale lui Åžerban, ale lui Wilson sau Terayama, aceÅŸti exponenÅ£i ai avangardei care au pus noaptea în valoare, ci a convocat tineri participanÅ£i ÅŸi ‘expediÅ£ii’ secrete, fără busolă ÅŸi fără public. Scopul consta în a explora împreună un peisaj lipsit de orice urmă de lumină, de a traversa o pădure întunecată, de a circula ÅŸi de a se rătăci pentru a se regăsi apoi la capăt de drum, în zori, la sfârÅŸit de noapte. Singur ÅŸi printre ceilalÅ£i. RecunoaÅŸtem un anumit romantism în această aventură, iar Grotowski nu s-a dezis de acesta, nici măcar în ‘teatrul surselor’ sau în experienÅ£ele sale parateatrale târzii. Åži, în acelaÅŸi spirit, discipolul său, WÅ‚odzimierz Staniewski, a fondat întreaga activitate a grupului său Gardzienice pe călătorii nocturne de-a lungul satelor pentru a le reînvia memoria, readucând astfel la viaţă cântecele vechi ÅŸi tradiÅ£iile uitate. Putem recunoaÅŸte în această abordare a nopÅ£ii căutarea determinată de o anumită utopie retroactivă, în care nocturnul creează un cadru favorabil reîntâlnirii cu memoria culturală, ÅŸi chiar cu cea a originilor. AceÅŸti doi polonezi asemănători, Grotowski ÅŸi Staniewski, au atâta încredere în noapte, încât se cufundă în ea fără scutul unui spectacol, fără protecÅ£ia unui adăpost.“ George Banu ‘InfluenÅ£a nocturnului asupra artistului îl duce la despuierea absolută: viziunea exaltă pictura. Ea îşi este autosuficientă. Dar nu pentru a vorbi doar despre ea însăşi. Dincolo de acest absolut vizual freamătă ÅŸi se agită o fiinţă. Fără să fie tăcută sau resemnată, aceasta se încrede în pictură în numele provocării căreia Artaud i-a dat un nume ÅŸi care ar putea reuni o întreagă familie de artiÅŸti, de la Turner la Van Gogh: ‘arta ca eveniment’. Un eveniment unic, care nu se va repeta nicicând. Viziunea atinge limitele artei, ÅŸi pare întotdeauna a fi pe punctul de a o pulveriza. Åži totuÅŸi, în realitate sub influenÅ£a viziunii, arta se poate afirma în toată puritatea sa ÅŸi îşi poate dovedi necesitatea absolută. Viziunea îl împinge pe pictor la un angajament care îl poate duce până la autodistrugere. Acesta este preÅ£ul pe care trebuie să îl plătească pentru confruntarea cu noaptea, atunci când, eliberat de orice sprijin narativ, se bazează doar pe resursele picturii. Parvine aici la un punct de la care nu mai există întoarcere. Viziunea este fructul extazului nocturn. Concluzia sa. Punct final al călătoriei, împlinire a întâlnirii, asceză a figuraÅ£iei. Atunci când expresia plastică este redusă la ea însăşi, abstractizarea se impune. Gustul pentru infinit practicat de Friedrich dispare, lăsând locul atracÅ£iei de nestăvilit pentru nedefinit.“ George Banu